Ti jöttök! Olvasói életmódváltó történetek

Megérkezett az első történet Tőletek! Nemrégiben hirdettem meg új kezdeményezésként a Menyaszörp Facebook oldalán, hogy várok életmódváltós történeteket  az olvasóktól, miután én is megírtam az enyémet. Az ilyen történetek életszagúak és nagyon motiválóak. Csilla példája hasonlít az enyémhez, abból a szempontból, hogy nem egy betegség hatására váltott, sokkal inkább a megelőzés és egy egészségesebb életért, valamint megerősít abban, hogy a váltás nem egyik napról a másikra történik. Nagyon jó lenne, ha elterjedne ez a fajta tudatosság és felelősségvállalás az emberek között saját magukért, biztosan tovább élnénk egészségesen. Olvassátok szeretettel Csilla életmódváltásának történetét! 

Nagyon tetszik a kezdeményezésed Gabi, mert olyan sokszor olvashatjuk, hogy ki hogyan él immár egészségtudatosan, de mégis ritkábban ismerjük a háttérsztorit. Így hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez pár hét alatt kivitelezhető: eldöntöm, és már meg is történt a váltás. Az én történetem is mutatja, hogy nem pár hetes az átállás, hanem lassan építkezve, akár sok éves folyamat is.

Tinikorom:

Az én egészségtudatosságom nem tudatosan kezdődött. Egyrészt gyermekkoromban normális volt az, hogy a szülői házban többnyire azt ettük, amit a kert adott, és szezonálisan étkeztünk. Másrészt a könyvespolc tele volt érdekesebbnél érdekesebb „okos” könyvekkel: jógáról, buddhizmusról, táplálkozásról, vitaminok szerepéről, gyógynövényekről, pszichológiáról, agykontrollról. A nyári szüneteket otthon töltöttem a családi házban, és szinte állandóan olvastam, vagy sportoltam: úsztam, bicikliztem szinte minden nap. Kis helyen nőttem fel, nem volt túl sok egyéb lehetőség a szórakozásra, de nekem nem is hiányzott más az olvasás és a sport mellé. Így történt, hogy miután minden regényt kiolvastam a házban (az összes csíkos és pöttyös könyv… nem tudom, ismerősek-e? ), jöttek a egészséggel kapcsolatos könyvek. Két könyv volt rám nagy hatással: a Dr. Weninger Antal: Az idő partján – Jóga és személyiség és a Testkontroll · Harvey Diamond – Marilyn Diamond.

Hatással volt még rám a Vitamin Biblia,  Maria Treben könyvei a gyógynövényekről, és a természetes gyógymódokról. Mondanom sem kell, hogy egy tini számára mekkora hatással van minden, amivel abban a fogékony korban találkozik, így volt ez velem is. Faltam egyik könyvet a másik után.

Túlzásokra hajlamos tiniként a Testkontroll című könyvben ajánlott szelektív diétát például rögtön ki is próbáltam, ami főleg akkoriban egy forradalmian új módszernek számított: a központi gondolata a táplálék megfelelő összeállításáról szól. Nem kevesebbet, hanem szelektíven kell étkezni. X ételt az Y- nal társítani, mert hatásukat így fejtik ki a legkönnyebben, és a szervezet úgy tudja őket a legkönnyebben feldolgozni. Így energikusak leszünk. Azóta sok víz lefolyt a Dunán…, de 1-2 főbb gondolatot a könyvből magamévá tettem.

  • Reggelire igyunk sokat, és együnk sok lédús gyümölcsöt, zöldséget, ezzel rendszeresen átmosva, méregtelenítve a szervezetünket.
  • A szervezetünkben 24 óra alatt 3 ciklust különböztethetünk meg: 04-12-óráig a KIVÁLASZTÁS, 12 – 20 óra között a BEVITEL, 20-04 között pedig a BEÉPÍTÉS zajlik.

Könyvből gyakoroltam a jógamozdulatokat, és magamtól próbáltam kikísérletezni a meditáció elsajátítását is. 16 éves lehettem akkor…

 Egyetemi évek:

Az egyetemi évek alatt az egészséges életmód a háttérbe szorult, legalábbis a tudatos művelése. Mert továbbra is sokat sportoltam, próbáltam figyelni a gondolataimra, tovább gyakoroltam a jógát és a meditációt.

DE…, azért az egyetem nálam inkább önmagam kereséséről szólt. Ez annyira lekötött, hogy nem igazán figyeltem arra, hogy mit eszem, vagy mit iszom. Az otthonról hozott jó alapoknak köszönhetően sokszor ösztönösen az egészségesebb falatokat kívántam.

Néha átvillant az agyamon, hogy jó lenne odafigyelni az étkezésre, de ez csak pár napig tartott. Túl sok volt az újdonság, túl sok új ingert ért, “nem értem rá” odafigyelni a testemre.

Különben is, 20-as éveim elején nem is kellett…  A sok sportnak köszönhetően bármit ehettem, egészségügyi problémám nem volt, kicsattantam az erőtől és az energiától.

Kezdő háziasszonykodás és a nemzetközi konyha

Az egyetem után Párommal összeköltöztünk, és akkor még mindig nem volt hangsúly az egészséges életmódon. Sőt, egyre kevésbé volt hangsúly. Ez olyan öt éve lehetett. Annyira új volt a háziasszony szerep, hogy sokkal inkább az foglalt le, hogy “valamit“ megfőzzek vagy megsüssek, nem pedig az, hogy még egészséges is legyen. A konyhatündérkedést viszont már akkor is nagyon élveztem, és amint elkezdtünk egyre többet utazni, és fedeztünk fel mindenféle nemzetközi konyhát (török, arab, ázsiai, ukrán, orosz), úgy építettünk be az étkezésünkbe tudatosan egyre több zöldséget, mediterrán ételeket. Még az egyetem alatt ösztöndíjjal fél évet töltöttem Olaszországban, majd később gyakran visszajártam, és a kinti életem nagy-nagy hatással volt az étkezésünkre.

Szépen lassan, mikor már kezdtem rutinos lenni a főzőcskézésben, úgy fedeztem fel újabb irányokat. Elmentem egy kenyérsütő, majd egy egészséges nasik tanfolyamra, kísérleteztem a bioboltban talált “furcsaságokkal”.

kenyer

Komolyabb váltás 3 éve

Kapcsolatba kerültem előadásokon keresztül a kínai orvoslással és az ayurvédával is, és minél több ilyen témájú előadást hallgattam meg, annál inkább újra előjöttek bennem a még tinikoromban olvasott egészséggel kapcsolatos elméletek ( testkontroll, Vitamin Biblia, gyógynövények).

Egyre többet dolgoztunk Párommal, nagyobb volt a pörgés és a hajtás, kellett a jó energia, így fontosabb lett az is, hogy mi kerül az asztalra. Aztán a környezetemben sajnos sok betegség (leginkább rák) ütötte fel a fejét, ráadásul kortól függetlenül, és elkezdtem alaposabban utánajárni annak, hogy mit egészségesebb enni/ inni, és mit kevésbé. Az internet tele van ilyen jellegű információval, de azért érdemes nagyon megválogatni, hogy kinek mit hiszünk el!

 “Elkezdtünk az erkélyünkön magunknak megtermelni pár zöldséget és gyógynövényeket, fűszernövényeket.”

Persze még ez is csak egy kezdet, lassan, de biztosan haladunk.

Pár szokás, melyek ma rendszeresen jellemzik az életmódom (mindet lehetetlenség felsorolni):

  • Gyógytea napi szinten
  • Magok rendszeresen fogyasztása (lenmag, szezámmag, dió)
  • Sok zöldség, és figyelek arra, hogy szezonálisak legyenek: ha éppen a sütőtöknek van szezonja, akkor abból eszünk sokat.
  • Rendszeresen fogyasztunk a turmixokat, smoothie-kat is.
  • Én sütöm a kenyeret.
  • Kevés húst eszünk, szerencsére ritkán is kívánjuk.
  • Sok hagymát, fokhagymát, tormát, gyömbért fogyasztunk.
  • Nem szoktam csak úgy enni, unatkozásból.
  • Minimális a cukorfogyasztásunk.
  • Mikrót nem használunk (sosem használtunk).
  • Nagyon kevés fűszert használunk, mert szeretjük élvezni az ételek természetes ízét.
  • Tetszik az olasz konyha filozófiája: egyszerre 3 alapanyag/ hozzávaló legyen egy ételben, mert a kevesebb több. Itt tényleg az a fontos, hogy az alapanyagok viszont minőségiek legyenek, hogy érezni lehessen a természetes ízeket.
  • Reggelente néhány jógagyakorlatot végzek el, mindig mást, nincs egy bevált gyakorlatsorom.
  • Nagyon fontos számomra a séta. Ismerek egy maláj hölgyet, aki 60 év körül jár, és olyan fiatalos, hogy bárki megirigyelhetné. Általa kerültem közelebb a kínai gyógymódokhoz is. Ő naponta 45 percet sétál a férjével, hogy fitt és energikus maradjon. Példaértékű számomra.

Tanulságok:

Az egyik legfontosabb dolog, amit megtanultam, hogy a testünk tudja, mire van szüksége. Van egy belső hang, ami segít nekünk, csak meg kell tanulni meghallani. Nem,  a ‘nem tudom abbahagyni ezt a chipset’‘nem tudom abbahagyni a sósmogyit’, ‘úgy ennék egy kis csokit’ -féle hangokra gondolok. 🙂

A másik fontos gondolat számomra, az ‘Ép testben, ép lélek’. A gondolataink, a stresszes életmódunk megbetegíthet bennünket, de éppúgy egy elsavasodott, legyengült, fáradt, energia nélküli testben sem érezzük jól magunkat, és a gondolataink is kevésbé pozitívak, előremutatóak. (Biztosan észrevetted, hogy az egészségtudatosságnál az étkezés mellett a meditációt, jógát, agykontrollt is emlegettem).

“Nálam a test és a lélek egységet alkot. Ezért szoktam úgy írni az egészség szót, hogy EGÉSZség.”

csilla1

Sok könyv, sok előadás után arra jutottam, hogy az egyensúly a legfontosabb: mindent lehet, de mértékkel, és legyünk tudatosak, tanuljunk meg hallgatni a testünkre, és figyeljünk oda a jelekre. Nem könnyű…, kell hozzá idő, kitartás.

“Ez egy hosszú út, egy folyamat és ki tudja hova visz…”

Ha szeretnétek Csilla életmódját követni, többet megtudni róla, esetleg kérdezni tőle, ez is lehetséges, mert Ő is blogot vezet, sőt videókat is készít!!! Itt találjátok az életstílus blogját, itt pedig a Facebook elérhetőségét.

Ha neked is van egy történeted az életmódváltásodról, melyet szívesen megosztanál, kérlek írd meg a mystory@menyaszorp.hu email címre!

1Pingbacks & Trackbacks on Ti jöttök! Olvasói életmódváltó történetek

  1. […] Itt olvashatjátok az egészségről szóló cikkemet Menyaszörp oldalán»»» […]

Leave a Reply