Hogyan legyek hálás?

peace of mind - yoga mountain sunsetA mindennapokban úgy gondoljuk, hogy nincs miért hálásnak lennünk. Dolgozni kell, reggel felkelni, este főzni stb. Ritkán jár át minket a hála gondolata. Leginkább akkor, ha például meglátunk egy kerekesszékkel közlekedőt, esetleg hallunk egy gyógyíthatatlan betegről. Milyen jó, hogy ez nem velem történik!- mondjuk ilyenkor. Fordítsuk meg a helyzetet. Vajon ha a tolókocsis képzeli magát a mi helyünkbe, Ő mi mindenért érezne hálát? Lehet, hogy szívesen menne dolgozni, főzni, bevásárolni helyettünk?

Hogyan legyek hálás? Ehhez gyűjtöttem össze ÖT módot, amin keresztül meglelheted, megélheted a hála érzését akár a mindennapokban, vagyis a jelenben.

Gratitude-Journal-flowers

Vezess hálanaplót!

Amikor elkezdtem gyakorolni a hálagyűjtést, akkor hasznos volt egy-két hétig ez a módszer. A határidőnaplómba a nap végén mindig odabiggyesztettem, hogy mely dolgokért lehettem aznap hálás. Kitűztem, hogy öt dolgot próbálok minden nap gyűjteni. Először azt gondoltam, hogy ez túl sok lehet, de hamar elillant ez a kétség, általában több gyűlt össze. Ha nem figyelünk oda el sem hisszük, hogy minden nap minimum öt csodával ajándékoz meg minket az életünk. Egyik napi ötös fogatom példaként:

  1. reggeli keltegető napsugár beszűrődése az ablakon,
  2. kutyasétáltatás közben a madarak figyelése,
  3. kevés forgalom a munkába vezető úton
  4. ölelés egy tanítványomtól
  5. közös családi séta este stb.

thankful (1)Változtass a hozzáállásodon!

Senkinek sem könnyű az élete. A hálás embereké sem könnyebb, csak tudják azt, hogy nem a dolgok nehézsége a lényeg, hanem, hogy hogyan állunk hozzájuk. A világ az, aminek Te látod! Észreveheted és energiát fektethetsz abba, hogy a hírekben mit hallottál, a tévében mikor kit öltek meg, ki lett beteg, kit raboltak ki, és akkor valószínűleg még több ilyennel találkozol majd, de észreveheted azt, hogy mennyi segítőkész és kedves ember van, és akkor láss csodát még több ilyen jön veled szembe. Említettem már, hogy évek óta nincs tévénk? 🙂   Ráadásul a hozzáállásunkat szavakkal is kifejezzük. Vigyázat a negatív kifejezésekkel! Egyáltalán nem keltenek jó rezgéseket. Kétféleképpen lehet valamit közölni. Beteg vagyok! vagy Szörnyen beteg vagyok! Melyik a negatívabb? Hónapok óta gyakorlom egyébként ezt a kommunikációt. Jó magyar szokáshoz híven van egy részem, ami mágnesként hív abba az irányba, hogy panaszkodjak, sajnálkozzak, megrökönyödjek. Úgy érzem, hogy sokszor ez elvárás is, ha valakivel találkozom. Amikor végre sikerült pozitívan állnom pár dologhoz, és egy negatív emberrel beszéltem, kifejezetten idegesítettem azzal, hogy jobbnak láttam egy helyzetet, mint ő. Bizony, ha változunk, számolnunk kell azzal, hogy az emberek is cserélődnek körülöttünk. Amúgy észrevetted, hogy a panaszkodás csak addig jó érzés , míg teszed, utána pedig felemészti az energiáid? Ha pedig jó dolgokról beszélsz, akkor hosszútávon jó kedved lesz? Én mindig erre gondolok, amikor már a nyelvemen van a siránkozás. Amúgy Szabival van egy fogadalmunk. Soha nem kezdhetünk mondatot úgy, hogy: – Az a baj, hogy… Ha mégis valamelyikünk kiejti a száján, a másik figyelmezteti.

10415caGyakorold a teljes odafigyelést!

Az összpontosítást gyakran emlegetem mostanság. Egészen véletlenül jöttem rá, mint a jóga mellékhatásaként, hogy mennyire fontos dolog az élet minden területén, hogy tudjak összpontosítani valamire. Ha sikerül összpontosítani a jelenre, arra dologra amit csinálsz, az sokkal élvezhetőbb vagy eredményesebb lesz, ugyanis a jelenre összpontosítás teljesen kizárja a jövőn való aggódást vagy a múlton való töprengést. Ráadásul a jelen megélésével megalapozod a sikeres jövőt. Erről bővebben a Most légy jelen! bejegyzésemben olvashatsz. Azóta próbálom nem csak jógázás közben, hanem a mindennapi tevékenységeim során is gyakorolni az összpontosítást. Pl.:

Evés közben

Nem olvasok, nem nézek filmet vagy netezek evés közben, hanem az ételre figyelek. Megfigyelem a hőjét, az ízét, az összetevőit, és élvezem az összhatást. Az étel energia, nagyon fontos, hogy milyen az állapotunk, amikor elfogyasztjuk, mert azt az energiát táplálja majd. Ha idegességedben eszel, idegesebb leszel utána, ha nyugalomban, akkor ezt az állapotot támogatja majd az ételed. Az étel minősége is nagyon fontos, mert vannak jó és rossz rezgésű ételek, de erről majd egy másik bejegyzésben írok bővebben.

Egyéb tevékenységek közben

Sétálás vagy csak padon ücsörgés közben. Megfigyelem az égboltot, a fákat, a leveleiket, a levegő illatát, a felhők alakját. Ezek a dolgok segítenek mind összpontosítani a jelenre, és nagy mértékben növelik a hálaérzetem. Amikor ezzel a szemmel kezdtem például kutyát sétáltatni, úgy éreztem magam, mintha befizettem volna az állatkertbe, pedig csak a szokásos útvonalon mentem végig, amin már évek óta sétáltatom Zongot. Észre sem vettem, hogy ennyi különleges fa van felénk, pl., aminek a termése vagy a virága olyan, mintha szívecskés tasakok lennének. Fel sem tűnt, hogy vagy négyféle madárfaj él csak ebben a bizonyos utcában, és beosztották, hogy melyik fa melyik faj telephelye lett. Úgy próbáltam eleinte szemlélni a megszokott égboltot a megszokott tájjal, mint amikor egy múzeumba vagy kirándulásra megyek. Ott is minden apró részletet megfigyelünk, hiszen befizettünk rá, nem jövünk mostanában ide. Egy-egy ilyen kirándulás megnyugtatja a lelkünket, feltölt minket energiával, felfrissít. Ha összpontosítasz a körülötted lévő dolgokra, akkor pont ilyen élményben lehet részed, nyitott szemmel a minket  körülvevő világ számos múzeuma tárul elénk, és be sem kell fizetni rá, el sem kell menni érte messze. Minden nap ott van nekünk, körülöttünk. Ugye van miért hálásnak lennünk?

meditacionMeditáció

A meditáció áldásos hatásával szintén a jóga kapcsán találkoztam. Már egy jó ideje ott lógott a levegőben nálam, mint húzóerő. Mostanság akármerre mentem, mintha mindenki azt mondta volna, hogy meditálj, minta mindenhol azt olvastam volna, hogy meditáció stb. Szóval ha már ennyiszer az arcomba fújta a szél, elhiszem, hogy a meditációra szükségem van, és komolyabban is foglalkozni fogok vele. Két napja kezdtem el napi 15 perc irányított meditációt végezni. Két hétig minden nap fogom csinálni, és a meditációs bejegyzésemben pedig leírom majd a tapasztalataim. Kezdő vagyok e téren, de légzőgyakorlatokat egy jó ideje végzek, ami a meditáció előtere úgy gondolom, illetve a hatása is hasonló. Ha nincs időd vagy lehetőséged legalább napi 15 percet meditálni, akkor is érdemes kipróbálni a légzőgyakorlatokat. Szintén segíti az egyensúly elérését, megnyugtat, összpontosítani tanít és lecsendesíti az elmét. Bármilyen testhelyzetben alkalmazható a teljes jógalégzés (én amikor dolgozom, akkor gyakran a buszon végzem). Olyan mély levegőt veszek, amivel megtöltöm a hasam a rekeszizmom és a tüdőm. Pont ebben a sorrendben, majd ugyanígy fújom ki. Vagyis emelkedik a has, a rekeszizom majd a tüdő. Ha jól esik, egy kicsit bent tartom, majd ugyanígy kiengedem a levegőt, vagyis összemegy a has, a rekeszizom majd a tüdő. Legalább háromszor egy nap megcsinálom. Eleinte nehéz, mert nem lélegzünk így általában, de gyakorlással egyre könnyebb és egyre jobb érzés lesz. Bővebben erről a légzésről és elsajátításáról ebben a könyvben lehet olvasni.

Healthy-Mind-Healthy-BodyÉlj egészségesen!

Annyi mindenre ez már a megoldás, bizony a hálaérzetet is nagymértékben növeli az, ha egészséges vagy. Betegen nehéz hálásnak lenni. Tégy az egészségedért és őrizd meg azt egy életen át. Aludj eleget, igyál sokat, mozogj rendszeresen, egyél olyan dolgokat, melyektől egészségesnek érzed magad. Ha próbáltál legalább egy hónapig így élni, akkor nem kell bemutatnom ennek az életmódnak az örömeit. Légy hálás magadnak, ha sikerül törődni magaddal, mert ezzel törődsz a körülötted lévőkkel is!

thankuLégy hálás a körülötted lévőknek!

Említettem már, hogy nagyon tudok embereket csodálni és követni. Van vagy öt csodálni való példaképem, és mindegyikük más tulajdonságukért az. Egy munkatársam és egyben barátom is, akit csodálok, mert látom, hogy nagyon jól és tudatosan bánik a hálával az életében. Mondanom sem kell, hogy egy nagyon kiegyensúlyozott és elégedett emberről van szó. Egyik tanév közben egy csokit hozott nekem. Azt mondta, hogy azért adja, mert szeretné megköszönni, hogy a közös munka során mindig számíthatott rám. Amellett hogy örök életre szóló meglepetést és örömet okozott nekem ezzel, gondolkodóba is ejtett. Nahát milyen jó dolog lehet a hálánkat más embereknek is kifejezni?! Azóta én is próbálom ezt tenni, és csodálatos érzés, egy visszacsatolás, ajándék, motiváció, hogy megéri hálásnak lenni. Igazán nem is a csoki esett jól, már nem is emlékszem, hogy milyen volt, hanem amit ez a munkatársam mondott, vagyis a szavakkal kifejezett hála a legjobb ajándék. Amikor valaki tesz érted valamit, gondolj arra, hogy a saját idejéből, pénzéből, energiájából áldozott ránk anélkül, hogy bárki kérte volna rá. Nem is lehet ezek után mást érezni, csakis hálát.

A hála gyakorlása nem jelenti azt, hogy ne lennénk soha szomorúak, vagy ne lenne több problémánk. Olykor olyan mélyen lehetünk, hogy eszünkben sincs hálát érezni, ezt is meg kell engednünk magunknak. Ez is megtörténik. Mégis a hálaérzet gyakorlása segít abban, hogy ezeken az időszakokon könnyebben átlendüljünk, és ha profi szinten űzi az ember a hálagyűjtést, akkor a rossz dolgokból levont tanulságokért is hálás tud lenni. Rossz dolgok talán nincsenek is, feladatok vannak, melyek megoldása terel minket valami új felé, valami jó felé, amiért akár még hálásak is lehetünk. Biztos volt már példa erre a Te életedben is. Elképedve néztem, amikor a pszicho néni a gyermektelenség problémánk rövid felvázolása után azt kérdezte: – És mit tanultak ebből a helyzetből? Mi újat, mi jót hozott ez a helyzet az Önök életébe? Azt hittem először, hogy süket a néni vagy beszédértési problémákkal küzd. Nem is tudtam válaszolni a kérdésére, talán csak egy hét múlva: – Egy csomó jó dolgot hozott. Kinyitotta a harmadik szemem, közelebb vitt önmagamhoz, megerősödött a férjemmel való kapcsolatom, megmutatta nekem a jógát és elkezdtem blogot írni. Megváltozott a problémákhoz fűződő viszonyom. Őszintén és mélységesen hálás vagyok értük!

thankyou

Forrás itt és itt.

Hálám üldöz, amiért végigolvastad ezt a hosszú bejegyzést! 🙂  Ha tetszett, akkor kérlek csatlakozz a Facebook oldalamhoz vagy kövess Instagramon is.

Hála legyen veletek! 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply